گجت های پوشیدنی

ظهور فناوری های پوشیدنی

فناوری های پوشیدنی-رایانه کمک

در گذشته استفاده انسان از لباس محدود به محافظت بدن از سرما و آفتاب بود اما با فرا رسیدن تکنولوژی شاهد عرضه لباسهایی بودیم که الیاف و پارچه پیشرفته در آن به کار برده می‌شد.
امروزه با گسترش فناوریهای پوشیدنی، تکنولوژی به همراه همیشگی انسان‌ها تبدیل شده و اخیراً با ابداع لباسهای هوشمند نیز موج جدیدی از تکنولوژی آغاز شده است.

فناوری های پوشیدنی-رایانه کمک

فناوری های پوشیدنی-رایانه کمک

یکی از مهم‌ترین فناوریهای پوشیدنی، ظهور لباسهای مقاوم بود. این دسته از لباسها به لطف فناوری نانو در برابر گرما، سرما، نفوذ آب، آلودگی، لکه‌ها و بو مقاوم هستند.تی‌شرت‌هایی برای کنترل ضربان قلب، کیف‌های دستی دارای بلندگو ،ساعت‌های هوشمند، دستبند های تناسب اندام و حتی عینک های هوشمند ، برای کنترل سلامتی از جمله فناوریهای پوشیدنی هستند که در سال‌های اخیر شاهد عرضه آنها به بازار بودیم.
برندهای نایک و اپل نیز در سال 2006 با همکاری یکدیگر موفق شدند حسگرهای هوشمند نایک پلاس را طراحی کنند که قابلیت اتصال به آی پاد و نصب درون کفشهای نایک را داشتند.
به کمک این حسگرها شرایط پا درون کفش بررسی شده و باعث انعطاف پذیری بیشتر آن می‌شد. شرکت Quiksilver هم در سال 2009 گرمکن ورزشی جدیدی را تولید کرد که از باتری ضد آب بهره می‌برد. این گرمکن در دمای پایین از خود گرما تولید می‌کرد و مانع از کاهش ناگهانی دمای بدن می‌شد. همچنین در سال 2014 شرکت OmSignal لباسهایی را با توانایی ذخیره سازی داده‌ها و اطلاعات بیومتریک بدن انسان تولید کرد.

یکی دیگر از جنبه‌های لباسهای هوشمند ، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در لباس ورزشکاران است. طراحی لباسهای سازگار با بدن با ویژگی‌های مختلف از جمله تخلیه گرما و عرق و ثبت علائم حیاتی کمک بسیاری به ورزشکاران کرد و در سراسر جهان با استقبال خوبی مواجه شد.

فناوری های پوشیدنی-رایانه کمک

یکی از فناوریهای کاربردی در لباسهای هوشمند ، که در آینده شاهد حضور آن هستیم وجود پارچه هایی با قابلیت رسانایی است که امکان گفتگو با لباس را برای ما فراهم میکنند.

فناوری های پوشیدنی-رایانه کمک

همچنین قرار است در آینده ای نه چندان دور از صفحه نمایش تعبیه شده در لباس ها(پنل های OLED) به عنوان یک گجت هوشمند پوشیدنی استفاده کرد.از این تکنولوژی کاربردی و منحصر بفرد که شامل یک شبکه انعطاف‌پذیر از الکترودها بر روی پارچه است، میتوان در بازوبند هوشمند ، کمربند هوشمند ،آستین هوشمند و غیره استفاده کرد.

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره پنج ستاره

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تا کنون امتیازی ثبت نشده است . (اولین نفر باشید)

به اشتراک گذاری مطلب