ارتقا هارد لپ تاپ| تعمیر کامپیوتر

همیشه علاقه دارید سیستم خود را با جدیدترین و پیشرفته ترین قطعات کامپیوتری ارتقا بدهید تا سرعت آن افزیش پیدا کند همیشه بهتر است قطعات هم نسل باشند تا همکاری و سرعتشان در کامپیوتر یا لپتاپ بهتر شود اما سرعت هارد در سیستم های قدیمیتر به دلیل الکترو مغناطیسی بودن و ساختار آن ها بسیار پایین بود . متخصصان کامپیوتر همیشه در بحث ارتقا سیستم های قدیمی توصیه میکنند در قدم اول هارد خود را ارتقا دهید در این مطلب بعد از  بررسی خصوصیات ، توان و سرعت هارد ها دلایل ارتقای هارد دیسک به ssd را بیان خواهیم کرد در ادامه همراه رایانه کمک باشید.

نگاهی  ساده به انواع هارد ها

 هارد دیسک های نسل جدید (HDD) از سرعت و ظرفیت بالاتری برخوردار هستند و هزاران گیگ در آنها میتوان اطلاعات ریخت و به طور مداوم از آن ها استفاده کرد این هاردها از نظر کیفیت در سطح خوبی هستند اما سرعت آن ها در مقایسه با سایر هارد های جدیدتر بسیار کمتر است با یک نگاه ساده به محصولات بازار کامپیوتر و تکنولوژی های روز ، هارد هایی با سرعت و توان بالاتری را مشاهده میکنیم این هارد های جدید بانام های هاردهای  SSD دارای دو مدل داخلی(اینترنال) و خارجی(اکسترنال) هستند که در چند ثانیه حجم بسیار بالایی از اطلاعات را انتقال میدهند در ادامه آن ها را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد.

آشنایی ی باهارد hdd

ارتقای هارد دیسک به ssd | رایانه کمک تلفنی

هارد دیسک ها (hdd) انواع مختلفی دارند و شرکت های سازنده آنها را بامدل های مختلف یا رنگ ها متفاوت به بازار ارسال می کنند و شما میتوانید هارد با ظرفیت دلخواه خود را با توجه به فعالیت و نیاز خود انتخاب کنید منظور از فعالیت روزانه همان نوع استفاده از هارد دیسک است ، از انواع استفاده در هارد دیسک ها به هاردهایی جهت ذخیره سازی تصاویر و دوربین ها(DVR) ، هارد معمولی برای مصارف خانگی ، هارد مخصوص کامپیوترهای اداری و قدرتمند ، هاردی برای کارهای پیشرفته یا سرورهای کوچک ، هاردی با توان بالا برای سرورهای بزرگ و سیستم های خاص میتوان اشاره کرد و هر کدام از این هارد ها از لحاظ سرعت ، توان ، کیفیت ،با هم متفاوت هستند و برای کار خاصی طراحی و ساخته شده اند.

مقایسه هارد های اس اس دی و HDD

مقایسه ی هارد ها شاید کار صحیحی نباشد نوع ساخت ، کیفیت ، سرعت هارد های یک شاخه و با یک تکنولوژی قطعا با هم متفاوت هستند  اما جهت درک بهتر تفاوت های انواع هارد ها برای شما عزیزان مثالی خواهیم زد. همچنین مطلب hdd vs ssd در شناخت دقیق تر هارد های hdd وssd به شماکمک می کند.

قیمت هارد | پشتیبانی آنلاین کامپیوتر

هارد دیسک (hdd)

به طور مثال یک هارد معمولی با ظرفیت یک ترابایت را از لحاظ فنی بررسی میکنیم.این هارد با وزن 440 گرمی وسرعت انتقال اطلاعات 180 مگابایت بر ثانیه ،  زمان دسترس 8 ثانیه را برای کاربران فراهم میکنند همچنین به کمک پورت sata  به مادربرد متصل میشود.

هارد ssd اکسترنال

هارد اس اس دی معمولی با ظرفیت یک ترابایت را از لحاظ فنی بررسی میکنیم.این هارد با وزن 65گرمی وسرعت خواندن اطلاعات 560  و سرعت نوشتن اطلاعات530  مگابایت بر ثانیه را دارد و با کابل Sata  به سیستم متصل میشوند و از لحاظ قیمت ، قیمتی دو برابری نسبت به هارد دیسک معمولی (hdd) دارند.

مقایسه هارد ssd اینترنال

به طور مثال یک هارد معمولی با ظرفیت یک ترابایت را از لحاظ فنی بررسی میکنیم.این هارد با وزن 8 گرمی ، سرعت خواندن اطلاعات به صورت ترتیبی 3500 مگابایت و سرعت نوشتن اطلاعات به صورت ترتیبی 3500 مگابایت بر ثانیه را دارد که مستقیما بر روی مادربرد نصب میشوند و قیمتی دوبرابری نسبت به هارد های اکسترنال خارجی و قیمتی چهار برابری نسبت به هاردهای معمولی دارند. یعنی با هزینه یک هارد ssd اینترنال با حجم یک ترابایت میتوان هاردهایی با توان چهار ترابایت از نوع هارد دیسک (hdd) را خریداری کرد.

تفاوت هارد های اس اس دی و HDD

 

ارتقای هارد دیسک | رایانه کمک تهران

همانطورکه در بالا بیان شد هارد دیسک (HDD) کم سرعتر و رایجتر نسبت به سایر هاردها هستند و نصب مستقیم هارد اینترنال داخلی بر روی مادربرد باعث می شود تا سرعت بسیار بالایی این دسته از هاردها داشته باشند اما از لحاظ قیمت هارد دیسک ها ارزانتر هستند هم چنین هارد های اکسترنال از تکنولوژی جدیتری برخوردار هستند برخی از تکنولوژی های آن ها رادر زیر مشاهده می کنید.

         مصرف پایین انرژی

          ضد ضربه یا لرزش

          عملکرد بدون صدا

        تکنولوژی ECC جهت ضمانت اعتبار انتقال داده ها

        بدون تاخیر و جستجوی خطا

خرید هارد به زبان ساده

مهمترین مساله در خرید هارد این است که به سایر قطعات دیگر توجه کنید ، یک مادر برد قدیمیتر نمی تواند از یک هارد خوب و ssd استفاده کند و خرید هارد قدیمی ( HDD  ) برای یک سیستم پیشرفته منطقی به نظرنمیرسد درحقیقت شما باید هدف از کامپیوتر و میزان استفاد خود را از کامپیوتر درنظر بگیرد و باتوجه به سایر قطعات اصلی کامپیوتر ، هارد مورد نیاز خود را براساس ظرفیتی که به آن احتیاج دارید از یک مارک معتبر انتخاب و خریداری کنید اگر در این انتخاب سخت با مشکل مواجه شدید نگران نباشید در سایت رایانه کمک به صورت کاملا رایگان مشاوره ی آنلاین دریافت کرده و بهترین سیستم ممکن را خریداری کنید.

ارتقای هارد دیسک به اس اس دی |رایانه کمک

پرسش و پاسخ کاربران برای ارتقای هارد دیسک به SSD

در این بخش به تعدادی از سوالات کاربران میپردازیم که در زمان تعویض هارد hdd به ssd از کارشناسان رایانه کمک پرسیده اند.

آیا می‌توان اطلاعات را از روی هارد دیسک ssd به hdd منتقل کرد؟

بله اگر هر دو به صورت اینترنال در کامپیوتر یا لپ تاپ وصل هستید می‌توانید با برنامه های انتقال اطلاعات یا بکاپ گیرنده از دادهای کامپیوتر اطلاعات خود را جابه جا کنید.

اما اگر هارد را از کامپیوتر خارج کرده اید نیاز به تبدیل مخصوص دارید تا بتوانید از طریق کابل USB هارد خود را به کامپیوتر متصل کنید.

آیا می‌توان بر روی کامپیوتر هر دو هارد ssd و hdd را فعال کرد؟

جواب قطعا بله است، همان طور که می‌توانید کامپیوتر خود را فقط با یک هارد ssd یا hdd فعال و راه اندازی کنید، امکان این که به صورت همزمان هر دو هارد را فعال داشته باشید امکان پذیر است، فقط باید قبل از آن مطمئن شوید که مادربرو کامپیوتر سوکت مخصوص برای اتصال هر دو را داشته باشد. بیشتر مادربردهای امروزی قابلیت پشتیبانی از 4 تا کابل sata را دارند و می‌توانند همزمان پشتیبانی کنند.

همچنین بیشتر گیمر ها و افرادی که با کامپیوتر کارهای تدوین و گرافیکی انجام می‌دهند از یک هادر ssd و hdd به صورت همزمان استفاده می‌کنند. تا در زمان فعالیت های عادی از هارد معمولی خود استفاده کنند و برای کار های سنگین از قدرت هارد ssd خود بهره ببرند.

حتما مطالعه کنید : تفاوت هارد HDD و SSD و SSHD

چه افرادی باید از هارد ssd یا  hdd استفاده کنند؟

این موضوع بستگی به نوع فعالیت و کسب و کار شما با کامپیوتر یا لپ تاپ دارد؟ اگر از کاربران عادی کامپیوتر هستید و شغل شما ربطی به کامپیوتر ندارد و صرفا از کامپیوتر برای یک سرگرمی استفاده می‌کنید، همان هارد های hdd مناسب است.

اما اگر کسب و کار شما به کامپیوتر مرتبط است و با کامپیوتر کارهای سنگین و باز یهای ویدیوی انجام م‌یدهید، قطعا داشتن یک هارد ssd نیاز است تا بتواند سرعت عملکرد کامپیوتر را بالا ببرد.

کلام آخر

هارد دیکس های ضعیف و قدیمی دیروز جای خود را به هاردها دیسک های جدید امروزی دادند و دو مورد هارد دیگر را نیز بررسی کردیم ، با رشد پرسرعت تکنولوژی به زودی شاهد هارد های جدیدتر و قویتر خواهیم بود سه مدل هارد ی که در بالا اشاره شد. هرکدام قابلیت ، توانایی و ویژگیهایی دارند  اما همیشه بهتر است اگر از قطعات جدیدتری (مادر بورد ، پردازنده ، رم و …) استفاده میکنید اولین انتخاب شما هارد اس اس دی اینترنال باشد چون سرعت و کیفیت بالاتری دارند اما در زمان خرید حتما باید مدل مادربرد خود را در نظر داشته باشید. مطلب ما به اتمام رسید در صورت تمایل مطلب جلوگیری از پرشدن هارد  را مطالعه کنید.

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره پنج ستاره

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد امتیازات 3

تا کنون امتیازی ثبت نشده است . (اولین نفر باشید)

به اشتراک گذاری مطلب