Subnetting چیست ؟

Subnetting چیست ؟| حل مشکل و ارورهای کامپیوتری

سابنتیگ چیست؟

هنگامی که چند سایت را همزمان مدیریت می‌کنید نیاز به تکنیکی دارید که اداره آن‌ها را ساده‌تر کند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای مدیریت سایت‌های متعدد از سابنتیگ استفاده می‌کنند تا کنترل و نظارت بر آن‌ها منظم و دقیق باشد. همچنین سابنتینگ به بهره‌وری و امنیت بالای سایت نیز کمک می‌کند.

امروز می‌خواهیم تکنیک سابنتیگ را بررسی کنیم. اگر همیشه این اصطلاح را می‌شنوید اما با کارکرد و فواید آن آشنایی ندارید مطلب امروز که از طرف کارشناسان پشتیبان شبکه رایانه کمک برای شما عزیزان نوشته شده است را دنبال کنید.

آنچه در این مقاله میخوانیم:

سابنتیگ چه مزایایی دارد؟

چرا به سابنتیگ احتیاج داریم؟

IPچیست و چگونه کار می‌کند؟

کلاس‌های Subnetting به زبان ساده

سخن آخر

سابنتیگ چه مزایایی دارد؟

در سابنتیگ هر شبکه به شبکه کوچکتر دیگری تقسیم می‌شود تا امر مدیریت را ساده  تر کند. معمولا برای مدیریت تعدادی بسیار زیاد هاست که در اداره آن‌ها با مشکل رو به رو نشویم و همچنین برقرای امنیت هاست های تحت مدیریت خود لازم است از سابنتینگ استفاده کنیم.

سابنتیگ همچنین فواید بسیار زیادی نیز دارد. یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از سابنتیگ سبک شدن یا مدیریت آسان routing table است و نظارت بهینه به هاست‌‌های زیر مجموعه است. این قابلیت به بهبود امنیت شبکه نیز کمک بسیاری زیادی می‌کند.

اگر شما در یک شرکت بزرگ کار می‌کنید که زیر مجموعه و بخش‌های زیادی دارد سابنتیگ برای شما بسیار کارآمد خواهد بود. معمولاً شرکت‌های بزرگ‌ یک سایت اختصاصی دارند اما این سایت توسط Node متعددی اداره  و به قسمت‌های مختلفی مانند حسابداری، مدیریت و پذیرش اجاع داده می‌شود. در واقع سابنتیگ با تقسیم یک شبکه بزرگ به شبکه کوچک‌تر اداره و مدیریت را بسیار کارآمد می‌کند.

سابنتینگ چیست؟ | جل مشکل کامپیوتری

چرا به سابنتیگ احتیاج داریم؟

امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ در چند مکان جغرافیایی مختلف قرار دارندو برای اینکه بتوانند بخش‌های مختلف یا دفتر‌ها را به یکدیگر متصل کنند نیازمند روشی کاربردی هستند.

یکی از این تکنیک‌ها که برای اتصال سیستم‌های یه شرکت به یکدیگر استفاده می‌شود سابتینگ است. علاوه بر مزایایی که بیشتر ارائه شد، ترافیک و بسته‌های داده شرکت‌ها نیز با سابنتیگ بهتر اداره می‌شود.

همچنین از نظر امنیت نیز به دلیل تقسیم‌بندی هر قسمت از سایت و همچنین داده‌های درون آن دسترسی افراد خارج از شرکت به قسمت‌های مهم و امنیتی سایت سخت‌تر می‌شود. بنابراین مدیریت سخت‌افزار و همچنین کسانی که قصد ورود به آن را دارند با نظارت بیشتری انجام می‌شود.

برای داشتن یک شبکه سابنت نیاز است تا ابتدا یک درک درستی از مفهوم وقابلیت IP داشته باشیم. اما قبل از توضیح IP برای سابنتیگ بهتر است ابتدا تعریفی از IP خوب و ویژگی‌های آن ارائه کنیم. بنابراین ابتدا به سراغ بحث IP خوب برویم.

IP چیست و چگونه کار می‌کند؟

تمامی کامپیوتر‌ها برای اتصال به شبکه از یک IP استفاده می‌کنند. هنگامی که می‌خواهید به شبکه آدرس بدهید باید استاندارد‌های لازم را رعایت کنید. حال باید ببینیم IP چگونه کار می‌کند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مطلب IP چیست و چگونه ای پی سیستم را مشاهده کنیم رجوع کنید.

IP یا آدرس‌های کامپیوتری یک عدد ۳۲ بیتی دارند که به ۴ قسمت تقسیم می‌شوند و هر قسمت ۸ بیت دارد. این قسمت‌ها اکتت یا Octet نام دارند و توسط نقطه از همدیگر جدا می‌شوند. برای مثال یک IP ۳۲ بیتی چنین ( ۱۹۲. ۱۶۸. ۱۰۲. ۱۰۳) شکلی دارد. همانطور که می‌بینید هر بخش با نقطه جدا شده است.

Subnetting چیست و چگونه کار میکند ؟| مشکلات و ارور کامپیوتری
Subnetting چیست و چه کاربردهایی دارد؟| خدمات کامپیوتری تلفنی

همانطور که می‌دانید در دنیای کامپیوتر از مبنا‌های ۸ و ۲ بسیار استفاده می‌شود که در سابنتینگ نحوه نمایش آن به صورت Decimal یا ده دهی است. به ازای هر IP یک همزاد وجود دارد که به آن Subnet mask می‌گویند Subnet mask .همیشه بیانگر Net ID و  Host ID است. در کلاس‌های A و B و C یک بازه عمومی وجود دارد و مانند تصاویر زیر با توجه به وسعت شبکه از آن استفاده می‌کنیم. در ادامه به تفاوت کلاس‌های Subnet می‌پردازیم.

کلاس‌های Subnetting به زبان ساده

تمامی Ip Address‌های مورد استفاده در شبکه به ۵ کلاس A، B، C، D، E دسته‌بندی می‌شوند.

کلاس A سابنتیگ

کلاس A بزرگترین شبکه از لحاظ آدرس دادن اختصاص Ip به کاربر  محسوب می‌شود. اولین octet به شماره شبکه اختصاص داده شده و سه اکتت باقی مانده برای مشخص کردن تعداد host‌ها به کار میرود.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید هر بیت دارای یک عدد می‌باشد، در صورتی که عدد هر بیت یک باشد، عدد داخل کادر را محاسبه و در صورت صفر بودن، عدد داخل کادر را محاسبه نمی‌کنیم.

۱۲۷= ۰ + ۶۴ + ۳۲+ ۱۶+ ۸+ ۴+ ۲+ ۱=۰۱۱۱۱۱۱۱

بیت اول در هر octet صفر بوده ( یعنی هفت بیت دیگر می‌تواند متغیر باشد ) و برای Host ID  فقط ۲۴ بیت باقی مانده محاسبه می‌شود. چنانچه در Net Id همه بیت‌ها به جز بیت اول ۱ باشد، به عدد ۱۲۷ خواهیم رسید مانند:

۱۲۷ = ۰. ۱. ۱. ۱. ۱. ۱. ۱. ۱

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید دلیل اینکه کلاس A از ۱ تا ۱۲۶ (همانطور که در بالا گفتیم این بازه تا ۱۲۷ بوده ) نوشته شده، این است که ۱۲۷ را نمی‌توان به عنوان آی پی در سیستم استفاده کرد. به این روش Loopback Address می‌گویند که برای تست سلامت کارت شبکه از آن استفاده می‌شود.

کلاس B سابنتیگ

کلاس B در شبکه به این معناست که دو اکتت اول به عنوان شماره شبکه و دو اکتت دیگر برای Host Idاستفاده می‌شوند. دو octet اول با ۱۰ شروع می‌شوند که قادر به تغییر هیچ کدام از آن‌ها نیستیم. در کلاس B اکتت اول فقط دارای ۶ بیت و برای Net Id از ۱۴ بیت استفاده می‌شود، برای Host ID تعداد بیت‌های مورد استفاده به ۱۶ عدد می‌رسد.

نکته: پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری ترفند‌های کامپیوتری پیج اینستاگرام رایانه کمک و برای آموزش‌های کاربردی کامپیوتر و موبایل صفحه اپارات رایانه کمک را دنبال کنید.

با قرار دادن ۱۰ به صورت ثابت در دو بیت octet اول به عدد زیر می‌رسیم:

۱۰۱۱۱۱۱۱ = ۱۲۸ + ۰ + ۳۲ + ۱۶ + ۸ + ۴ + ۲ + ۱ = ۱۹

کلاس C سابنتیگ

در کلاس C سه octet اول مربوط به Net Id یا به عبارت دیگر شماره شبکه است. در نتیجه  octet   سوم به Host Id اختصاص دارد. سه بیت اول octet اول ۱۱۰ بوده که نشانه کلاس C است. Octet اول دارای ۵ بیت متغیر است، همچنین بیت‌های Net Id به عدد ۲۱ می‌رسد. تعداد Host id در Class C عدد دو به توان ۸ است.

پیشنهاد می‌کنیم مطلب ” راه‌های بدست آوردن مک آدرس “ را مطالعه نمایید.

از کلاس C به طور معمول در شبکه‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود که می‌توان تا ۲۵۴ Ip به کلاینت‌ها اختصاص داد.

کلاس D سابنتیگ

از کلاس D در سرویس‌های Multicasting استفاده می‌شود که در آنها بیت چهارم در octet اول صفر است. شایان ذکر است که در octet اول، ۴ بیت ۱۱۱۰ قرار دارند که قابل تغییر نیستند.

۲۳۹ = ۱ + ۲ + ۴ + ۸ + ۰ + ۳۲ + ۶۴ + ۱۲۸ = ۱۱۱۰۱۱۱۱

کلاس E سابنتیگ

کلاس E در کار‌های تحقیقاتی و تجربی مورد استفاده قرار می‌گیرد که چهار بیت اول آن به صورت ۱۱۱۱ نوشته می‌شوند و قدرت مانور بیشتری برای تعیین و قرار دادن آدرس‌ها و محدوده‌های آدرس دهی IP برای شما فراهم می‌کنند.  Subnetting

مدیریت آسانتر شبکه را فراهم می‌کند و در کنار این نیز به شما در رفع ایراد‌های شبکه در Subnetting با کم‌ترین زمان ممکن، خواهد کرد.

همچنین قابلیت Routing table یا مسیریابی برای دسترسی به شبکه‌های خارج از محدوده جغرافیایی و شبکه‌های داخلی استفاده می‌شود. همچنین بر اساس همان محدوده آدرس قبلی شما و بر طبق یک محدوده آدرس دهی انجام می‌شود که سبب آسان‌تر شدن فرآیند مسیریابی در Subnetting می‌شود.

همچنین باعث می‌شود تا تجهیزات بیشتری از جمله مسیریاب را برای شبکه خود خریداری کنید و بدین ترتیب بدون هیچ هزینه خاصی شما موفق به اتصال چندین بخش به یکدیگر شده‌اید.

سخن آخر

در این مطلب تکنیک سابنتیگ را بررسی کردیم. روش‌های پیشنهادی ما را مرحله به مرحله اجرا کنید و تجربه خود را از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید. در صورت نیاز به راهنمایی و کمک برای حل این مشکل یا تعمیر کیبورد خود با همکاران ما از طریق شماره‌های 9099071540 برای خطوط ثابت و شماره 0217129 برای تلفن همراه تماس بگیرید.

قابل توجه شما کاربر گرامی: محتوای این صفحه صرفاً برای اطلاع رسانی است در صورتی که تسلط کافی برای انجام موارد فنی مقاله ندارید حتما از کارشناس فنی کمک بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


 نظرات و پیشنهادات خود را می توانید بصورت کامنت در صفحه رسمی اینستاگرام رایانه کمک قرار دهید.

جهت رفع مشکلات رایانه و حل مشکلات تلفن همراه خود کافیست با کارشناسان مجرب رایانه کمک تماس گرفته و به صورت شبانه روزی از خدمات غیر حضوری رایانه کمک بهره مند شوید.

شماره های تماس از سراسر کشور:

9099071540 (تلفن ثابت)

021-7129 ( تلفن ثابت و همراه)

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره پنج ستاره

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد امتیازات 1

تا کنون امتیازی ثبت نشده است . (اولین نفر باشید)

به اشتراک گذاری مطلب