cloud-computing

فضای ابری چیست؟

ما اغلب تعریفی که از فضای ابری میشناسیم ، فضای ذخیره سازی آنلاین است .

فضای ابری را چگونه میتوانیم تولید کنیم؟

ایده اولیه فضای ابری در دهه 50 میلادی شکل گرفت. سیستم مرکزی و اصلی برخی از کامپیوتر های غول پیکر از طریق اتصالاتی مخصوص بیم چند کاربر به اشتراک گذاشته می شد. در این شیوه بیشتر پردازش رایانه توسط همان سیستم مادر صورت می گرفت.

با در نظر گرفتن سرعت انتقال اطلاعات توسط کامپیوتر های غول پیکر ، فضای ابری آن خیلی با فضای ابری کنونی تفاوت دارد

در واقع یه نسخه ی بسیار ضعیف و سطح پایینی از رایانش ابری ، ذخیره سازی ابری و بقیه سرویس های ابری کنونی را شامل می شده است.

در واقع فضای ابری ، مجموعه ای از کامپیوتر های به هم متصل است که برای اینکه باوانند به عنوان یک اکوسیستم واحد فعالیت کنند طراحی شده است. این فضا ها ایجاد شده اند تا یک یا چند سرویس مختلف را به اشتراک بگذارند ، تا کاربران از راه دور هم بتوانند از این سرویس ها استفاده کنند. این سرویس ها شامل فضای ذخیره ساز، ارسال و دریافت داده و امکان استفاده از نرم افزار های مختلف است.

کاربران مجبور نیستند که خودشان فضای ابری یا سرویس های مورد استفاده را هر دفعه روی سیستم خود نصب کنند.

حال اگر این سوال برایتان پیش آمده است که چرا فضای ابری نامگذاری شده است؟ در واقع باید بگم هیچ جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد، شاید دلیلش این باشد که اگر به صورت کلی و یکپارچه به حجم عظیم سیستم ها ی به هم متصل نگاه کنیم ، آنهارا مثل یک ابر می بینیم.

انواع فضاهای ابری

به طور کلی فضا های ابری به دو دسته استقرار و سرویس ها تقسیم میشوند.

استقرار

استقرار ها خود به چهار دسته تقسیم می شوند :

pub-priv-hyb

فضای ابری خصوصی : این فضا به دلیل مورد استفاده برای یک نهاد یا سازمان خاص طراحی شده است.اما برخلاف این امر ، فضای ابری باید همچنان خارج از سازمان باشد تا یک فضای ابری نامیده شود. مدیریت این نوع سازمان ها میتواند از داخل سازمان باید یا می تواند به یکی مرکز متخصص امن سپرده شود.

فضای ابری همگانی : فضاهای ابری برای عموم قابل دسترس است. تنها تفاوت این فضا با فضای قبلی دراین است که تنها افراد معینی به فضای ابری خصوصی دسترسی دارند، اما فضای ابری عمومی در اختیار همه است.

فضای ابری هیبریدی : وقتی یک تامین کننده فضای ابری ، ترکیب فضای خصوصی و عمومی را در اختیار کابر قرار می دهد. زمانی از این فضا استفاده میکنیم که دو فضای ابری جدا قرار است اطلاعاتی را باهم در اشتراک بگذارند، یا این که یک شرکت رشد پیدا کرده و شروع به گسترش خدمات و ارائه سرویس های بیشتر کرده.

فضای ابری اجتماعی : زمانی که یک فضای ابری خصوصی بین نهاد ها و سازمان های مختلفی به اشتراک گذاشته شود . یا حتی فضای ابری اجتماعی را یک فضای ابری همگانی که در اختیارشان فقط بخش محدودی از سازمان ها و اشتراک ها قرار میگیرد در نظر گرفت.

سرویس ها

سرویس ها به سه دسته زیر تقسیم بندی میشوند:

cloud-service

خدمات پایه ای (IaaS) :

نام دیگر آن Infrastructure-as-a-Service است زمانی که خدماتی که ارائه میشود شامل پردازش ابری، پهنای باند شبکه ای یا سیستم های همتراز باشد، به آن سرویس خدمات پایه ای می گویند. مثل سرویس خدمات اینترنتی آمازون

خدمات زمینه سازی (PaaS):
Platform-as-a-Service   ، زمانی که فضای ابری خدماتی را ارائه می کند تا کاربران بتوانند در آن به توسعه ی نرم افزار بپردازند، به آن سرویس خدمات زمینه سازی می گویند. این سرویس زمانی کاربرد دارد که کاربران بخواهند بدون نیاز به تهیه ی سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز، به توسعه ی نرم افزاری خاص بپردازند. مثل force.com

خدمات نرم افزاری ( SaaS):

Software-as-a-Service ، در این دسته جزء معمول ترین نوع خدمات است که استفاده از برنامه ها و نرم افزار هایی که برروی فضای ابری قرار دارند. پرطرفدار ترین خدمات نرم افزاری در این زمینه جیمیل،   Basecamp و نت فلیکس هستند.

local monltoring

آینده ی رابانش ابری به چه صورت است؟

با توجه به چیز هایی گفته شد، هر چه پیش میرویم متوجه میشویم که با توجه به خدمات فضای ابری وابستگی ما به این نوع سیستم ها بیشتر و بیشتر میشود.

نرم افزارهای موبایل اطلاعات خود را در فضای ابری ذخیره سازی خواهند کرد، این فضا می تواند متعلق به خدماتی مانند dropbox باشد یا google drive سرویس های پایه ای فضای ابری به نام های بزرگی همانند آمازون و یوتیوب اجازه خواهند داد تا اطلاعات مورد نیاز را هر چه سریع تر به دست کاربران برسانند. بدون فضای ابری، نصف نرم افزار هایی را که الان در اختیارمان است نداشتیم.

ولی از این ها مهم تر آینده خود فضای ابری چگونه خواهد بود؟

اولی نمورد ریسک های امنیتی است . ذخیره سازی ابری به کاربران این اجازه را میدهد تا به اطلاعاتشان در هر زمان و مکانی دسترسی داشته و حتی اگر هنگام کار با آن ها سیستم هایشان به هم بریزد یا خراب شوند. اما جنبه منفی قضیه که میتواند کاربر را نگران کند، ارائه کننده خدمات فضای ابری تا چه حدی میتوانند اطلاعات کاربر را با امنیت کامل ذخیره سازی کنند؟

خب همین طور که پیش میرویم تکنولوژی فضای ابری باید به مرحله ی خوبی از امنیت برسد تا کاربران بیشتری را مجاب کند که به آن روی بیاورند.

در نهایت می رسیم به اینترنت اشیاء که این بخش بیشتر به عنوان مه شناخته میشود تا ابر.اینترنت اشیاء آینده ای بسیار نزدیک است، دنیایی که در آن همه ابزار های الکترونیکی به وسیله یک شبکه ی بسیار عظیم به هم متصل شده است.

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره پنج ستاره

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تا کنون امتیازی ثبت نشده است . (اولین نفر باشید)

به اشتراک گذاری مطلب