سیستم آپشن ECO در ماشین چیست؟ | رایانه کمک

سیستم آپشن ECO در ماشین چیست؟

آپشن ECO میتوان یکی از آپشن ها و حالت ها و مود های رانندگی نامید.این حالت با تقاضا برای بهبود کارایی و صرفه جویی در مصرف سوخت  که باعث توسعه و ایجاد این حالت شد.اگر دوست دارید و مشتاق به دانستن این آپشن هستید ،با رایانه کمک همراه باشید.

 

سیستم ECO در رانندگی چیست؟

امروزه در خودرها سیستم های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها سیستم ECO  است که میتواند رانندگی را از حالت عادی به حالت های مختلف تبدیل کند که لذت رانندگی را به شما بدهد.حالت رانندگی ECO  میتواند مقابل حالت اسپرت قرار بگیرد.

حالت ECO  در ماشین چیست؟

کلمه ECO  یا Econ  به معنی Economical  یا مقرون به صرفه میتوان نامید.این سیستم همانطور که از نامش پیداست برای رانندگی اقتصادی طراحی شده است. با روشن یا فعال کردن این سیستم خودرو از نظر فنی تغییراتی در خود ایجاد میکند به عنوان مثال میزان مصرف سوخت ، استهلاک و غیره به حداقل میرساند.این سیستم انتقال قدرت و عملکرد موتور را مهار میکند و شتاب خودرو را کاهش میدهد،در نتیجه این حالت انتشار گازهای آلاینده هم کمتر میشود و به محیط زیست آسیب کمتری وارد میشود.

سیستم Eco چیست؟ | حل مشکل کامپیوتر

حالت ECO  در ماشین چگونه کار میکند؟

با زدن دکمه ECO  ، تغییراتی مختلفی بر روی خودرو شما ایجاد میشود و این تغییرات توسط کامپیوتر های ماشین اجرا و مهار میشود.

  • غیر فعال شدن سیتم های اضافی بار بر روی موتور:این سیستم ، سیستم هایی مانند تهویه مطبوع AC را از حالت اتوماتیک به خاموش تغییر میدهد تا فشار کمتری به موتور وارد شود، همچنین این سیستم با غیر فعال کردن سیستم های روشنایی که نیازی به آنها نیست، سعی میکند تا در کاهش مصرف سوخت صرفه جویی کند.

  • کاهش حساسیت پدال: با فعال کردن این سیستم، در صورتی که پدال گاز برای شتاب فشار دهیم ، این سیستم اجازه باز شدن بیش از اندازه دریچه هوا و پاشش سوخت را بیشتر نمی دهد.

  • خاموش شدن موتور:بافعال کردن این سیستم ، موتور در حالت ساکن در مدت طولانی به صورت اتوماتیک خاموش میشود به عنوان مثال:پشت چراغ قرمز و غیره،با فشردن پدال گاز ، موتور ماشین مجددا شروع به کار میکند.

  • گیربکس:این سیستم حتی دنده های ماشین را در دور موتور پایین عوض میکند و از دنده سبک تر استفاده میشود.

توجه داشته باشید که کمپانی های مختلف ، ممکن است ویژگی های مختلف در سیستم ECO  داشته باشند.

حالت اکو در خودروها، دکمه ECO  یا ECON در خودرو

این سیستم در خودرو ها مختلف و از کمپانی های متفاوت

نصب و طراحی میشود . به طور مثال   TOYOTA,HONDA,MITSUBISHI,VOLVO,BMW,

BENZ,KIA و غیره اشاره کرد.این سیستم یکی از آپشن های مهم و در مشخصات خودرو هم ذکر میشود.

سیستم اکو ECO در خودرو چیست و چه سودی دارد؟ | خدمات کامپیوتری

فعال کردن سیستم ECO  در ماشین، روشن شدن چراغ ECO سوناتا و غیره

روشن یا فعال کردن سیستمECO  در ماشین هایی مانند النترا و غیره همانند فعال کردن سایر حالت رانندگی ساده است.این سیستم با یک دکمه و برروی آن نماد Eco  قرار دارد.جهت فعال و روشن کردن این آپشن در ماشین فقط کافی است تا دکمه ECO MODE  را فشار داده یا اینکه پنل Driving Mode را روی ECO  قرار دهید.به این صورت این سیستم فعال میشود و با روشن شدن چراغ هشدار دهنده کیلومتر شمار به شما یادآور میشود.

دکمه حالات مختلف رانندگی در خودرو چیست؟ | همراه رایانه

میزان تاثیر حالت ECO  در ماشین و مصرف سوخت وغیره      

این سیستم از لحاظ کاهش مصرف سوخت ، استهلاک و آلودگی به موارد مختلفی از هوا،وضعیت جاده ، ترافیک …. دارد ولی این سیستم برای کاهش مصرف سوخت استفاده میشود.این سیستم با دارا بودن خاموش شدن ماشین در توقف های طولانی مانند ترافیک کمی دردسرساز است ولی حالت رانندگی با ECO در ماشین نتایج بیشتری و بهتری نسبت رانندگی در جاده با سرعت ثابت دارد ، همچنین این سیستم یکی از آپشن هایی که تاثیر زیادی بر روی امنیت دارد، ESP  است.

سیستم و آپشن ECO در ماشین چیست بررسی کاربرد دکمه | تعمیر لپ تاپ در محل

کدام خودرو های ایرانی مجهز به سیستم ECON هستند؟

چندین سال است که ایران هم مانند کشور های خارجی از تکنولوژی ECON استفاده می‌کند و بیشتر خودروهای داخلی کشور مانند  207 ، 208 ، هونداهای LX نسل جدید و… همگی به سیستم ECO مجهز هستند.

اما این موضوع برای تمامی تولیدات خودرو های ایرانی صادق نیست و ممکن است در برخی ماشین ها این تکنولوژی وجود داشته باشد و در تیپ جدید آن کنار کذاشته شود.

از این جهت پیشنهاد می‌کنم برای مطلع شدن این که خودرو ایرانی یا خارجی شما به سامانه ECON مجهز است، از مسئول فروش ماشین یا دارنده محصول این موضوع را جویا شوید.

جمع بندی

و در آخر ممنونم که تا پایان مطلب ” سیستم آپشن ECO در ماشین چیست؟ ” همراه ما بودید، امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید، اگر در هر بخش این مقاله با سوال یا مشکل خاصی روبرو شدید، میتوانید از بخش نظرات با رایانه کمک در ارتباط باشید و یا با 9099071540 یا 0217129 تماس گرفته و از کارشناسان فنی ما مشاوره تلفنی و اینترنتی دریافت کنید.

 

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره پنج ستاره

میانگین رتبه 3.4 / 5. تعداد امتیازات 131

تا کنون امتیازی ثبت نشده است . (اولین نفر باشید)

به اشتراک گذاری مطلب